Monday 27 August 2012

Kenyataan Naib Ketua Pemuda PBB Sarawak Pandi Suhaili - 27 Ogos 2012

Kenyataan Naib Ketua Pemuda PBB Sarawak Pandi Suhaili
27hb Ogos 2012
(merujuk kepada ''  Fury over anti-Sarawak postings  " - New Strait Times)


Pergerakkan Pemuda PBB Sarawak mengecam apa jua provokasi yang menjurus kepada perpecahan perpaduan dikalangan rakyat Malaysia.

Pergerakkan Pemuda PBB Sarawak merasa sedih kerana hampir 50 tahun pembentukkan Malaysia, masih lagi wujud kumpulan-kumpulan pelampau yang cuba untuk meniup api permusuhan diantara Sarawak dan Semenanjung.

Walaupun Pergerakkan Pemuda PBB Sarawak percaya tindakkan mukathir puak pelampau ini tidak akan berjaya memandangkan secara amnya wujud kematangan yang tinggi dikalangan rakyat Malaysia dalam menangani masalah ini, Pergerakkan Pemuda PBB Sarawak tetap merasa risau kerana sekiranya tiada tindakkan yang segera dari semua pihak untuk menangani masalah ini, ianya boleh merebak menjadi satu 'wabak'.

Apabila ianya sudah menjadi satu 'wabak', semua rakyat Malaysia akan mendapat musibah.

Oleh itu Pergerakkan Pemuda PBB Sarawak menggesa semua rakyat Malaysia, tanpa mengira fahaman politik, bersatu dalam menentang sebarang usaha untuk merosakkan lagi perpaduan dikalangan rakyat Malaysia.

Pada masa ini, perpaduan dikalangan rakyat Malaysia sudahpun dirosakkan oleh pihak pembangkang, dan sekiranya tiada kerjasama semua pihak, termasuk pihak pembangkang, perpaduan dikalangan rakyat Malaysia akan menjadi lebih lemah dan mengundang kehancuran dalam negara.

Malaysia, sebagai sebuah negara yang berbilang kaum, tidak mampu untuk melihat rakyat Malaysia berbalah antara satu sama lain.

Oleh itu, kerjasama dari semua pihak amat penting untuk memastikan perpaduan rakyat Malaysia, yang semua sedia maklum telahpun dirosakkan oleh pihak pembangkang, akan menjadi lebih lemah lagi sekiranya tiada kerjasama untuk menangani perbuatan kumpulan-kumpulan pelampau ini.

Sekian. Terimakasih.

........................................................................................

Fury over anti-Sarawak postings
25 August 2012 | last updated at 12:06AM

KUCHING: Anti-Sarawak postings have appeared on a social networking site again.

A Facebook group calling itself Semenanjung Anti Sarawak (Peninsula Anti Sarawak) and Bunuh Warga Sarawak Kat Semenanjung (Kill Sarawakians in Peninsula) had irked many Sarawakians as its postings went viral yesterday.

The postings, which were full of insults and derogatory language, had come to the knowledge of Deputy Science, Technology and Innovation Minister Datuk Fadillah Yusof.

"I was tagged along these posts and I am aware of them. And this is not the first post with such a tone."

He called on all Malaysians to stand up against such postings and take action by lodging a police report.

Earlier this year, similar postings also appeared on Facebook. However, police have yet to trace the administrators of the group.

Sarawak Criminal Investigation Department chief Datuk Zulkifli Hassan said they had yet to receive any report on the matter.

"This could be the same people who posted similar postings on Facebook earlier this year," said Zulkifli.

Other Facebook users had also made counter-postings on the site.
  

No comments:

Post a Comment